Aanbod

Wandelgroep

Wandelgroep

Iedere zaterdagmiddag vanaf 13.30 uur wandelen we 60 minuten in de natuur. Gezond en gezellig! 

Koffie, thee en chocomelk is na afloop te nuttigen op de Berekuyl, waar we ook verzamelen. 

Aandachtspunten voor het wandelen 

Draag makkelijke schoenen die de voeten goed steunen, en het liefst wollen of katoenen sokken. Kies in de zomer voor bedekkende kleding vanwege eventuele insectenbeten. Tussendoor kunt u gemakkelijk wat rek- en strekoefeningen doen om de circulatie optimaal te houden. Let goed op uw bloedsuiker, we raden DM-patiënten aan om iets te eten mee te nemen.  

Tips 

Houd de stappen klein. Grote stappen zijn niet efficiënt. Kleinere stappen maken voelt over het algemeen ook natuurlijker aan. Door de knie van uw voorste been voldoende op te trekken, zult u merken dat u sneller en makkelijker loopt. De kracht komt van het achterste been. Het voorste been doet daar nog een schepje bovenop door de knie omhoog en naar voren te brengen. Er ontstaat dan een buiging in uw heup waardoor u de buikspieren meer activeert en het afwikkelen van de voet minder moeite kost. 

 

Klik hier voor meer wandeltips

Wandeltechniek met betrekking tot de voet 

  • Raak de grond eerst met uw hiel.
  • Wikkel af van uw hak naar uw voorvoet. 
  • Zet af met uw voorvoet.
  • Breng het andere been naar voren en raak de grond weer met de hiel. 
  • Speciale wandelschoenen helpen met het afwikkelen.
  • In het begin kunnen uw scheenspieren vermoeid raken en stijf voelen. Dit verdwijnt wanneer ze na enkele wandelingen gewend zijn geraakt aan de belasting.  

Wandeltechniek met betrekking tot uw houding

  • Uw houding is uiterst belangrijk om comfortabel en gemakkelijk te kunnen wandelen. U zult makkelijker ademen en het kan rugpijn voorkomen. 
  • Sta mooi rechtop en krom de rug niet. 
  • Leun niet voorwaarts of achterwaarts. 
  • Kijk vooruit (10 meter voor u), niet naar de grond. 
  • Kin omhoog (evenwijdig met de grond), dit vermindert de druk op de nek en rug. 
  • Schouders ontspannen en een beetje achterwaarts. 
  • Trek uw buik in. 
  • Achterwerk intrekken en heupen lichtjes voorwaarts, dit voorkomt het krommen van de rug. 

Wandeltechniek met betrekking tot tot uw armen 

  • Bij het wandelen op een hoog tempo houdt u de ellebogen in een hoek van 90 graden. 
  • Probeer de handen ontspannen te houden. 
  • Breng de armen voorwaarts en weer terug. Houd uw armen dicht bij uw romp. 
  • Uw handen mogen niet de middenlijn van uw lichaam passeren. 
  • Wanneer u de armbeweging versneld uitvoert, zal het looptempo toenemen. 

Een impressie van de praktijk

Care Manager

Astrid

 

Kosten

Deelname is gratis.